Jak na úspěšnou expanzi?
Mezinárodní expanze e-commerce businessu není jednoduchý proces. Spotřebitelé a nakupující v různých zemích preferují různé výrobky a služby, mají různé priority a hodnoty. Co je před expanzí rozhodně nutné zvážit, na co nezapomenout a čeho se vyvarovat?
Proč se firmy vydávají cestou mezinárodní expanze?
Zvyšuje se důvěra v online nakupování, především díky zabezpečení, ale i díky stále rostoucímu počtu e-shopů. Například v České republice je více než 43 000 e-shopů, což je dokonce největší počet e-shopů na jednoho obyvatele v celé Evropě, a ty si navzájem konkurují. Český e-commerce trhu je pro ně malý. Logickým vyústěním je tak expanze e-shopu do zahraničí. Expanze představuje pro mnoho firem pomyslný vrchol jejich růstu.
Expanze má svá úskalí, která je nutná vzít v potaz a nepodcenit je. To, co je populární na jednom trhu, se nemusí dobře prodávat na jiném. Komunikace se zákazníky může být překážkou mezinárodního prodeje. Většina online nakupujících dává přednost nabídce v lokálním jazyce. Proto je potřeba nastavit strategii, která zajistí, že svým zákazníkům poskytnete skvělé CX od začátku do konce a k tomu vybrat vhodného partnera, s funkcemi, které expanzi usnadní.
Které kroky jsou nutné pro úspěšnou mezinárodní expanzi?
Výběr vhodného zahraničního trhu
Jak začít? Analýzou vlastních produktů a zjištěním, které jsou pro zahraniční trhy vhodné. Zaměřte se na trhy, kde je silná poptávka po obdobných produktech (specializaci) jako jsou vaše. Identifikovat zahraniční příležitosti může i analýza provozu na vašem e-shopu, odkud přicházejí zahraniční návštěvníci, co nakupují a jak. Pokud máte vytipované určité země s potenciálem, shromážděte o nich co nejvíce dalších informací:
- objem e-commerce v dané zemi
- velikost populace / kupní síly
- využívané lokální technologie a jejich pokročilost
- logistická infrastruktura
- geopolitické úvahy
- poptávkové trendy a trendy lokálních nákupů
- mezery na trhu
Je také důležité znát úroveň povědomí o vaší značce na vybraném trhu. Pokud je vaše značka relativně neznámá, zohledněte náklady, čas a úsilí při budování brand awareness. Zkrátka strategické plánování je při mezinárodní expanzi klíčové.
Lokalizace
Ve chvíli, kdy máte vybraný nový trh, zaměřte se na chování, očekávání a požadavky místních spotřebitelů. Jazyk je nejdůležitějším bodem lokalizace a špatně udělaný překlad může automaticky snížit konverze. Nejde jen o samotný překlad e-shopu, ale o lokální jazykové nuance – například v anglofonních zemích existují různé specifické výrazy. Magento může expanzi značně usnadnit, nabízí více než 150 jazykových mutací. Celní a daňová politika je kapitola sama pro sebe. Daně mohou být velmi složité i v závislosti na právním postavení vaší společnosti v určitých lokalitách.
Pro marketingové kampaně a fotografie produktů na modelech, doporučujeme využití místních osob. Zaměřte se také na to, jaké jsou v dané zemi zvyklosti a termíny u slev, výprodejů a prodejních akcí. Nezapomeňte promyslet cenovou strategii, zda budete zboží prodávat na nových trzích za stejnou cenu nebo budete ceny lokálně přizpůsobovat. A v neposlední řadě myslete na vaše zastoupení na vybraných trzích.
Platební metody
Platba a daň jsou dva nejsložitější body expanze. Řešte je na základě lokální legislativy, rozmanitosti typů plateb a preferencí spotřebitelů. Magento nativně podporuje platební a měnové doplňky od předních poskytovatelů a má více než 100 zemí s on-line platebními metodami. Díky tomu je snadné rychle spustit příslušné poskytovatele plateb v zemi nebo regionu podle vašeho výběru. Obecně platí, že lidé dávají přednost platbě ve známé měně, nejlépe v místní měně. Platební metody se výrazně liší v závislosti na zemi a je důležité zjistit preferovaný způsob zákazníků dané země. V některých zemích se složitost zvyšuje s ohledem na předpisy týkající se internetu a spotřebitele. V jiných zemích můžete čelit volatilní měně. Pokud se chystáte cenit v místní měně, je dobré sledovat měnové kurzy.
Customer experience
Jakmile začnete expandovat na nové trhy, mělo by mít CX nejvyšší prioritu. Znalost kultury daných trhů a chování zákazníků může mít velký vliv na customer experience, a tedy i na business. Magento disponuje funkcemi, které přizpůsobí CX místním zvykům a očekáváním nakupujících. Vzhled vašeho webu také ovlivní prodej. Věnujte pozornost designu a funkcím, které poskytuje, aby měli zákazníci konzistentní zážitek bez ohledu na to, kde se nachází. Poznání zákazníků na místním trhu vám ukáže, jak citlivě reagovat na jejich potřeby.
Mezinárodní přeprava, objednávky a skladování
Mezinárodní přeprava je důležitou součástí customer experience. Abyste zajistili bezproblémový přenos informací o objednávce, potřebujete spolehlivou integraci s vašimi prodejními kanály a poskytovateli dopravy. Na novém trhu porovnejte sazby mezinárodních dopravců a najděte takové, kteří nejlépe vyhovují vašim produktům. Nabídněte zákazníkům možnost sledovat zásilky, zejména při mezinárodní objednávce.
Aby přeprava běžela hladce a zákazníci dostávali zakoupené zboží včas, budete potřebovat sledovat objednávky v různých zemích, jejich trendy a skladové zásoby. Magento je plně integrovatelné na externí systémy nebo integrační platformy díky otevřenému a flexibilnímu frameworku, proto se snadno spojí s vaším ERP a CRM. Díky nástroji Magento Order Management System můžete mít jeden centrální objednávkový systém, tedy místo, ze kterého uvidíte na stavy objednávek a zásob na všech vašich trzích.
Zákaznická podpora pro mezinárodní trhy
Zákaznická podpora usnadňuje komunikaci se zákazníky tím, že centralizuje všechny podrobnosti o zákaznících s informacemi o objednávce a produktu do jedné uživatelsky přívětivé schránky, šetří čas, peníze a pomáhá poskytovat skvělé customer experience.
Při expanzi získáte zákazníky, kteří mluví různými jazyky a budou v různých časových pásmech. Proto zjistěte, kdy jsou lokální nakupující nejaktivnější, najměte jazykově vybavené nebo místní lidi a naplánujte fungování zákaznické podpory tak, aby reflektovala aktivitu místních nakupujících.
Proč jít do mezinárodní expanze s Magento?
Magento je ideálním partnerem pro mezinárodní expanzi. Má intuitivní admin rozhraní, poskytuje výhody extenzivního omnichannelu, hladkou integraci třetích stran nebo cloud hosting. Díky tomu umožňuje efektivní škálovatelné řešení pro multi-store a globální expanzi.