E-commerce
Pojem e-commerce (neboli e-obchodování) zahrnuje aktivity a služby, které podporují prodej produktů a služeb prostřednictvím internetu konečným spotřebitelům (22). E-commerce vlastně spočívá v podpoře provádění obchodní transakce – nákupu, prodeje, zásobování. E-Commerce se dělí i infrastrukturou do tří hlavním oblastí: internet, web, mobilní platformy (1). Typy e-commerce, neboli obchodní modely e-commerce se liší podle jejich zúčastněných stran.
Mezi základní typy e-commerce patří:
B2C (business-to-customer) model, kdy obchodní společnost prodává individuálnímu konečnému spotřebiteli,
B2B (business-to-business), u kterého probíhá obchodní vztah mezi dvěma organizacemi,
C2C (costumer-to-costumer), kdy je uskutečňován prodej mezi jednotlivými spotřebiteli například na základě aukce.
Velikostně je B2B nejrozsáhlejší a jeho objem prodejů je na úrovni zhruba 80 % celého e-commerce (29). V poslední době se k těmto základním modelům přidává i m-commerce definovaný jako e-commerce bez použití digitálních zařízení (1).
Za obecné klíčové vlastnosti, které vytváří e-commerce se považuje:
-
Všudypoužitelnost internetu,
-
globální rozsah e-commerce,
-
celosvětové technické standardy,
-
možnosti interkativity,
-
nižší náklady pro uvedení na trh,
-
informační hodnota internetu,
-
personalizace a customizace.
Toto téma čerpalo z odborné práce, proto přikládáme seznam literatury odkazovaných zdrojů:
(1) KENNETH, Laudon. E-Commerce 2012. Limited: Pearson Education, 2012. 8 edition. ISBN 978-0273761297
(22)
(29) What Is eCommerce?. Cart2Cart (online). 2013. Dostupné z odkazu.