Go headless #1 – Výhody headless řešení
Headless commerce je poslední dobou stále častěji považován za budoucnost e-commerce. Připravili jsme pro vás sérii článků, ve kterých se s tímto přístupem postupně seznámíme. V tomto prvním článku se zaměříme na jeho obecné výhody, např. jak vám pomůže zjednodušit customizaci a personalizaci, zvýšit flexibilitu či zlepšit SEO a konverzní poměr.
Zákaznická zkušenost se neustále vyvíjí a nákupní zvyklosti a chování se mohou změnit doslova přes noc (stejně jako se to stalo v období pandemie). Vaše firma proto musí být připravena pružně reagovat na nejnovější požadavky zákazníků. Kontaktních míst je stále více a uživatelé komunikují se značkami prostřednictvím různých zařízení. Proto by vaše aplikace měla fungovat na všech zařízeních a platformách a poskytovat konzistentní uživatelský zážitek v rámci omnichannelu.
Co znamená headless?
Jednoduše řečeno, headless znamená oddělení frontendu od backendu. Frontend je to, co uživatelé na webu vidí. Jejich zážitek je do značné míry závislý na jeho výkonu. Backend se stará o oblast správy a ukládání dat. V tradičním e-commerce modelu jsou obě platformy propojeny a změny provedené v jedné části ovlivňují tu druhou. V tomto modelu je tedy složité aplikovat změny např. v designu stránek, protože se dotýkají i backendu, což je činí časově a celkově náročnými.
Proč je tedy headless aktuálním buzzwordem? Svým způsobem mění pravidla hry, protože tento přístup dává oběma částem platformy volnost a frontend i backend tak mohou fungovat nezávisle. Zároveň jsou však propojeny prostřednictvím rozhraní API.
Headless přístup využívající API existuje již delší dobu, nicméně e-commerce tento koncept objevil o něco později a mnoho headless řešení nyní vzniká a dozrává. Takže ideální čas s ním začít právě teď:)
Proč byste měli headless přístup zvážit?
Mezi největší výhody headless architektury patří:
1. Customizace a personalizace frontendu
- žádná omezení na frontendu – můžete vytvářet jedinečné vizualizace a nabídky, nemusíte se omezovat předdefinovanými motivy a nástroji nabízenými platformou
- lepší přizpůsobení potřebám a přáním zákazníků (personalizovaná doporučení, vlastní preference, reklamní akce založené na historii nákupů atd.)
- snadnější škálovatelnost – šetříte energii svých vývojářů, úkoly na frontendu můžete rozdělit mezi více týmů
2. Flexibilita
- nástroje frontendu jsou flexibilní
- změny mohou provádět i lidé, kteří nejsou vývojáři (např. z marketingu, salesu)
- rychlejší implementace změn
- žádné limity pro vývojáře backendu při výběru technologií
- snadnější integrace se stávajícími systémy
- můžete použít libovolný programovací jazyk a framework v závislosti na vašich potřebách
- spokojenější vývojáři:)
3. Zvýšení míry konverze
- bezproblémová zákaznická zkušenost
- nižší bounce rate a méně opuštěných košíků díky personalizaci, flexibilitě a kreativitě
- lepší výkon – méně dotazů na databázi a méně aktualizací (menší zapojení backendu)
4. Podpora omnichannelu
- kompletní omnichannel zážitek
- vytváření obsahu na jednom místě
- možnost přidávat nové digitální kanály bez čekání
- A/B testování díky možnosti spouštět více frontendů najednou
5. Zlepšení SEO
- rychlost načítání webu lze snadno opravit na frontendové straně
- můžete renderovat adresy URL v tom nejlepším formátu pro vyhledávače
6. Nižší náklady (v dlouhodobém horizontu)
- méně práce pro vývojové týmy
- náklady na vývoj frontendu budou sice ze začátku vyšší díky vytváření nových jedinečných digitálních prodejních kanálů a nástrojů, ale díky tomu budete mít menší výdaje na následné prodejní a marketingové kampaně
Shrnuto, podtrženo, headless architektura je pro vývojáře a společnosti velmi atraktivní volbou. Poskytuje větší flexibilitu a škálovatelnost, rychlejší a efektivnější vývoj, lepší výkon a zabezpečení a usnadňuje integraci nových technologií. Díky tomu se stává stále oblíbenější volbou pro tvorbu webových stránek a webových aplikací.